Journals
[J1]
佐々木航, 柿野優衣, 中縁嗣, 野田悠加, 羽柴彩月, 山田佑亮, 西山勇毅, 大越匡, 中澤仁, 森将輝, 水鳥寿思, 塩田琴美, 永野智久, 東海林祐子, 加藤貴昭
SFC GO: 学生同士の繋がりを支援するオンライン体育授業サポートシステム Journal Article Open AccessRefereed
In: 情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(TDP), 3 (1), pp. 19–33, 2022, ISSN: 2435-6484.
@article{sasaki2021_sfcgo,
title = {SFC GO: 学生同士の繋がりを支援するオンライン体育授業サポートシステム},
author = {佐々木航 and 柿野優衣 and 中縁嗣 and 野田悠加 and 羽柴彩月 and 山田佑亮 and 西山勇毅 and 大越匡 and 中澤仁 and 森将輝 and 水鳥寿思 and 塩田琴美 and 永野智久 and 東海林祐子 and 加藤貴昭},
url = {https://www.ipsj.or.jp/dp/contents/publication/49/S1301-index.html
http://id.nii.ac.jp/1001/00215701/},
issn = {2435-6484},
year = {2022},
date = {2022-01-15},
urldate = {2021-10-01},
journal = {情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(TDP)},
volume = {3},
number = {1},
pages = {19--33},
abstract = { COVID-19感染拡大の影響を受け,慶應義塾大学では2020年春学期のすべての授業が,体育も含めてオンライン開催となった.特に大学新入生が全員履修する「体育1」は身体運動体験を通じたクラスメート同士のコミュニケーションの場であり,オンライン授業においてもその機会の損失を防ぐことが求められた.そこで我々は情報系教員・学生と体育教員の知見を融合させた,オンライン体育授業サポートシステム「SFC GO」を1ヶ月で構築し運用した.SFC GOではスマートフォン内蔵センサを用いた身体運動の記録や振り返りが可能であり,出題される課題に則した運動記録をタイムラインへ投稿できる.また,クラスメートの投稿を閲覧することや投稿へコメントすることなどのソーシャルネットワーク機能を有する.そして,バックグラウンドで定常的にセンサデータを収集することによって,家事や散歩などの授業時間以外の日常的な運動の記録や振り返りができる.体育1を履修した学生を対象に学生自身のスマートフォンに本アプリケーションをインストールし,2020年5月から7月のオンライン体育授業で使用した.本稿では,実施期間で収集された運動記録のデータ,テクニカルサポート対応事例やスマートフォンを活用した本実施の経験などから導かれる知見について考察を行う.},
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pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
COVID-19感染拡大の影響を受け,慶應義塾大学では2020年春学期のすべての授業が,体育も含めてオンライン開催となった.特に大学新入生が全員履修する「体育1」は身体運動体験を通じたクラスメート同士のコミュニケーションの場であり,オンライン授業においてもその機会の損失を防ぐことが求められた.そこで我々は情報系教員・学生と体育教員の知見を融合させた,オンライン体育授業サポートシステム「SFC GO」を1ヶ月で構築し運用した.SFC GOではスマートフォン内蔵センサを用いた身体運動の記録や振り返りが可能であり,出題される課題に則した運動記録をタイムラインへ投稿できる.また,クラスメートの投稿を閲覧することや投稿へコメントすることなどのソーシャルネットワーク機能を有する.そして,バックグラウンドで定常的にセンサデータを収集することによって,家事や散歩などの授業時間以外の日常的な運動の記録や振り返りができる.体育1を履修した学生を対象に学生自身のスマートフォンに本アプリケーションをインストールし,2020年5月から7月のオンライン体育授業で使用した.本稿では,実施期間で収集された運動記録のデータ,テクニカルサポート対応事例やスマートフォンを活用した本実施の経験などから導かれる知見について考察を行う.
[J2]
Yuuki Nishiyama, Tadashi Okoshi, Takuro Yonezawa, Jin Nakazawa, Kazunori Takashio, Hideyuki Tokuda
Toward Health Exercise Behavior Change for Teams Using Lifelog Sharing Models Journal Article Open Access
In: IEEE Journal of Biomedical and Health Informatics, 20 (3), pp. 775-786, 2016, ISBN: 2168-2194.
@article{7268837,
title = {Toward Health Exercise Behavior Change for Teams Using Lifelog Sharing Models},
author = {Yuuki Nishiyama and Tadashi Okoshi and Takuro Yonezawa and Jin Nakazawa and Kazunori Takashio and Hideyuki Tokuda},
doi = {10.1109/JBHI.2015.2478903},
isbn = {2168-2194},
year = {2016},
date = {2016-01-01},
journal = {IEEE Journal of Biomedical and Health Informatics},
volume = {20},
number = {3},
pages = {775-786},
abstract = {Recent technological trends in mobile/wearable devices and sensors have been enabling an increasing number of people to collect and store their “lifelog” easily in their daily lives. Beyond exercise behavior change of individual users, our research focus is on the behavior change of teams, based on lifelogging technologies and lifelog sharing. In this paper, we propose and evaluate six different types of lifelog sharing models among team members for their exercise promotion, leveraging the concepts of “competition” and “collaboration.” According to our experimental mobile web application for exercise promotion and an extensive user study conducted with a total of 64 participants over a period of three weeks, the model with a “competition” technique resulted in the most effective performance for competitive teams, such as sports teams.},
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Recent technological trends in mobile/wearable devices and sensors have been enabling an increasing number of people to collect and store their “lifelog” easily in their daily lives. Beyond exercise behavior change of individual users, our research focus is on the behavior change of teams, based on lifelogging technologies and lifelog sharing. In this paper, we propose and evaluate six different types of lifelog sharing models among team members for their exercise promotion, leveraging the concepts of “competition” and “collaboration.” According to our experimental mobile web application for exercise promotion and an extensive user study conducted with a total of 64 participants over a period of three weeks, the model with a “competition” technique resulted in the most effective performance for competitive teams, such as sports teams.
Inproceedings
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Domestic Conference
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